pátek 5. května 2017

Příliš mnoho náhod v Tenerife Mar, kapitola 41


 
Puerto de la Cruz, pohled na jednu ze dvou pláží ve městě a Lago Martináez,
což je soustava bazénů, alias koupaliště 

            Když jsme sešly dolů do obývacího pokoje, paní  Wurmová už na nás čekala. Pokoj byl osvětlený dvěma stojacími lampami s hedvábnými svítidly. Třetí lampa svítila na nízké skříňce mezi  okny.  Na stolku bylo  v misce ovoce, slané krekry, oříšky a mandle a sušenky polité čokoládou. A taky čisté skleničky. Věděla, že lahvinky přineseme samy.

            „Jé, hele, mamka nám navařila,“ radovala se Judita, „jenomže kruci, je to všechno tak kalorický.“ Moje přítelkyně jedla stejně ráda jako já, jen vařit ji nebavilo. Na rozdíl ode mě však žila pod drobnohledem čistě dámského kolektivu české mutace proslulého módního časopisu. Každé kilo navíc, bylo neuvěřitelným prohřeškem proti dobrým mravům, a co teprve, když se jednalo o imaginární nadváhu samotné šéfredaktorky.

            „Tobě ta tvoje práce fakt leze na nervy.“ řekla paní Wurmová, „měla by sis najít něco jiného!“

            „No, třeba v redakci Receptáře pro všední den. Tam by se ti určitě líbilo.“ přisadila jsem si.

            „Jak znám Juditu, udělala by z něho do dvou měsíců speciál o dietách.“ mávla rukou paní Wurmová

            „Jo a do půl roku by vycházel na křídovém papíře.“ dodala jsem.

            „Hele, nechtěly by jste toho nechat?“ řekla Judita, „Jsou zajímavější témata k hovoru, než já, ne?“

            „Jo a jaký? Třeba jak shodit pět kilo za pět dnů?“ zaryla jsem.

            „Nech toho, nebo shodím já tebe. Ze schodů. Mamíí, řekni jí, ať toho nechá!“

            „Ale děvčata…“ řekla paní Wurmová a zahihňala se.

Pak se  v pokoji rozhostilo ticho. Tři ženy, jedna bledá a pokradmo si sahající do vlasů, aby zjistila, kolik jich uvízne mezi prsty tentokrát. Druhá štíhlá a elegantní i v domácím úboru, s úzkými rýhami od nosu k bradě, kterou strach o nemocnou někdy docela ochromí. A já, ta třetí, baculatá a unavená po cestě, ale celkem vzato docela v pořádku.

            „Víte co jsem vám chtěla říct?“ vyhrkla jsem, protože mě napadlo, že to by mohlo být to pravé téma k hovoru. „U nás v Cruz se stala vražda. V jednom hotelu zabili mladou holku, modelku a já jsem tlumočila policii.“

            „Vážně, Zuzanko? A jak přišli na tebe?“ vyptávala se paní Wurmová.

            „Ale mami, to přece není důležité.“ durdila se Judita

            „Jakto, že to není důležité?“ bránila se maminka.

            „Tlumočnice havarovala v autě a nikoho jiného nemohli sehnat.“ řekla jsem a pak jsem oběma ženám vylíčila průběh vyšetřování i moje dohady.

            „Takže tys přijela do Prahy, abys tady pátrala? No teda Zuzano, ty jsi vážně cvok!“

            „Proč by Zuzanka byla cvok? To se přece neříká. Ale pravda je, že by to mohlo být nebezpečné, Zuzko.“ řekla paní Wurmová.

            „Ale mami, nebezpečný to určitě není! Nebo vlastně možná jo? Zuzán, tys sem fakt přijela pátrat?“ než jsem stačila Juditě odpovědět, zeptala se mě zase paní Wurmová: „A ty máš na někoho podezření?“

            „Podezření bych měla,“ odpověděla jsem, „jenomže dohromady na tři lidi. A všichni to určitě neudělali.“

            „Takže ty teď musíš vyloučit toho, kdo to spáchat nemohl…“ řekla Judita.

            „Jo a  zjistit, kdo to opravdu udělal.“ odpověděla jsem.

            „A kdože jsi  říkala, Zuzanko, že tam v tom hotelu byl?“ zeptala se paní Wurmová.

            „No ty dvě holky, pak takoví novomanželé, Slámovi se jmenovali. Pak dva kluci, co spolu žijou, on je kadeřník a ten druhej má myslím fitness. To byla docela ostuda, protože mě nedošlo, že jsou to homosexuálové.“

            „Počkej,“ přerušila mě Judita, „dva teplí, nejmenuje se ten kadeřník Michal?“

            „Jo, Suchánek.“

            „Tak toho znám, někdy pro nás dělá a Bára, moje asistentka se k němu chodí česat. Je takovej hodně užvaněnej.“

            „Ty myslíš Juditko, že to mohl udělat on?“ zajímala se paní Wurmová.

            „Mami, já nemyslím nic, protože jsem tam vůbec nebyla, na to se musíš ptát Zuzany. Ale nevidím důvod proč by ti dva zabíjeli nějakou holku. Jak si to říkala, že se jmenovala?“

            „Magdalena Outratová.“

            „To mi nic neříká. Možná, kdybych ji viděla na fotce.“

            „A kdo tam byl ještě?“ byla dál zvědavá maminka.

            „Potom nějací Kohoutovi. Ony je docela sexy chlápek, má počítačovou firmu a ona je taky pěkná ženská. Ten Kohout s tou mrtvou krátce chodil. Pak Vránovi, oba učí na elektrofakultě nebo ona je na stavební? To už si nepamatuju. Pak Kolářovi, on je gynekolog a ona zubařka. Taky se s tou zavražděnou vyspal, ale prý už před lety, když sloužila jako sestřička v nemocnici. Pak Hromádkovi, to byli takový dost děsní důchodci, hlavně ona. A víte že už si nemůžu vzpomenou kdo tam byl? Jo víš kdo tam byl, Judito? Hnáta!“

            „Cože, kdo?“ nechápala přítelkyně.

„No ta z gymplu, byla zamilovaná do chemikáře.“

„Laděna Hnátková? Fakt, jo?“

„Jo! A víš koho si vzala? Toho blba Březinu!“

„Cože? vypískla Judita, „Toho dementa?“

„Jo, on je totiž v balíku, jeho máti zrestituovala nějaký činžáky na Vinohradech.“

„A jaká je Hnáta teď?“ zajímalo Juditu.

„Znala jsem ji, holky?“ vložila se do hovoru paní Wurmová

„Asi ne, máti.“ odbyla ji dcera.

„Furt stejná, ne-li horší a taky už je rozvedená…“

„Že by s ní nevydržel ani Březina?“ rozchechtala se Judita.

„Teda, děvčata, copak se takhle mluví o kamarádce?“ řekla paní Wurmová.

„To nebyla žádná kamarádka, mami.“ poučila ji Judita, „To byla vždycky leda tak blbá husa. Donášela kantorům a každého pomlouvala.“

„Když jste mluvili o těch restitucích, děvčata… Vzpomněla jsem si, jak jsi mluvila o té paní Vránové, že by to mohla být zasvobodna Milička Gregorová. Jak byla si stará?“ zajímalo paní Wurmovou.

„Tak pětačtyřicet.“ odpověděla jsem

„To by mohla být ona. Přednáší na  technice a její manžel taky, že ano? Ona zdědila velký majetek. Ale opravdu velký. Jejímu dědečkovi patřil  velkostatek, lesy a polnosti, taky několik cihelen. Měli vápenku, pily a tady v Praze pět ulic na Zižkově a nějaké domy v Nuslích.

„Jo? Měla jsem pocit, že majetek patří jejímu manželovi.  Asi jsem se spletla.“ řekla jsem.

„Taky měli pěknou sbírku obrazů, ale o ty se možná ještě soudí s galerií, to přesně nevím. Já jsem znávala její maminku, ona byla spolužačka Minky, mé sestry.“

„Když vás tak teda poslouchám, tak si říkám, že svět je hodně malej.“ podotkla Judita. Pak vykřikla: „Já myslím, že to je jasný! Zabila ji Hnáta!“

„Proboha koho, Juditko?“ vyděsila se maminka.

„No přece tu modelku, mami.“

„Hnáta né.“ namítala jsem.

„Tak to udělala ta důchodkyně. Jak jsi to říkala, že se jmenovala?“ zeptala se Judita a svoji otázku podpořila šťouchnutím do ramene.

„Hromádková.“

Jo, stará Hromádková! Říkala jsi přece, že byla protivná. Třeba nesnášela mladý holky a fik! Už to bylo.“ rozvíjela dál své teorie moje už lehce whiskou ovlivněná přítelkyně.

„Žádný fik. Ta mrtvá byla uškrcená, ne podřezaná. Hm.. ještě někdo tě napadl?“ zajímalo mě.

„Někdo z personálu… Šílená pokojská! Co ty na to?“

„To mě taky napadlo, že to mohl být někdo z hotelu.“ řekla jsem.

„A proč jsi teda tady v Praze?“ zajímalo ji.

„Protože recepční měl alibi,“ prohlásila jsem suše. 

„Tak to je jasný, udělal to…“, nadechla se  Judita, ale nejednou se zarazila: „Mami a vzala sis prášky?“

„Jé Juditko, já nevím. Já se hned podívám.“

„Mami, já se z tebe zblázním. Ty nevíš, že doktor říkal, že je máš brát pravidelně?“

„Já vím, ale já jsem byla dnes  nějaká zmatená.“

„Já vím mami, já se skočím kouknout do ložnice, kde ty léky máš.“ řekla Judita a odešla z místnosti.

„Jsem ráda Zuzanko, že jste k nám přišla, ona je Judita pořád v práci, ani se nikam bavit nechodí.“

„Ale to já taky, paní Wurmová.“ chlácholila jsem ji

„Já vím, ale když vy nejste sama Zuzanko, jako ona.“ řekla.

„Máš v těch lécích  pěkný binec, mami.“ zahalekala Judita.

„Ale  to snad ne,“ vyděsila se paní, „ty jsi je nenašla?“

„Ale to jo, ale jednou si bereš z jednoho plata, podruhé z druhého, vždyť v tom nemáš žádný systém!“

„No, však ty na to přijdeš.“ řekla paní Wurmová, „Víte co mě holky napadlo? Že bych si možná mohla ty vlasy oholit a nosit šátek? Co vy na to? Mě se paruky hrozně protiví.“

Podívaly jsme se s Juditou a sebe a rozesmály jsme se. Paní Wurmová na nás chvíli nechápavě zírala  a pak se začala smát s námi.



Děkuji, že mě čtete.
Vaše Helena Hardenová

 
Můžete mě sledovat i na  Instagramu

 
Knihu Příliš mnoho náhod v Tenerife Mar vydalo nakladatelství MOBA v roce 2004. Momentálně je vyprodaná, dostupná jen v knihovnách a antikvariátech.

Text podléhá autorskému zákonu.  Všechny fotografie zveřejňované na blogu jsou moje. Copyright Helena Hardenová 2016-2017
 

Žádné komentáře:

Okomentovat