úterý 2. května 2017

Příliš mnoho náhod v Tenerife Mar, kapitola 40


Původní hlavní město ostrova Fuerteventura, Betancurie se nachází ve vnitrozemí.
 Mě ze všeho nejvíc připomíná kulisy vánočního betléma... 
 
Judita mě čekala u východu z pražského letiště v semišovém plášti skořicové barvy, v zelených semišových holínkách a s kabelkou ze stejného materiálu s barevnou aplikací. Známe se už od šesté  třídy základní školy a pokud mě paměť neklame, už tehdy se snažila sladit barvu školní aktovky s bačkorami na přezutí. Judita je vysoká a krásná tmavovláska. Vypadá trochu jako indiánská princezna. Nebo tak, jak si já indiánskou princeznu představuju.  Je skoro stejná módedáma jako Laura, jenom postrádá Lauřino konto. Ovšem pokud Laura napíše pro módní časopisy sem-tam článek, tak Judita řídí pražskou redakci jednoho z nich. Někdy říkám, že zrovna já mám za kamarádky takové módní ikony, které mají potřebu mě pořád v této oblasti vzdělávat. Pravda, bez větších úspěchů.

            Tentokrát Judita moje ošacení kritice nepodrobila. Dokonce si odpustila i poznámku, že nosit jenom černou je banální. Asi ji uspokojily moje černobílé plátěnky. Když jsem ale neslyšela žádnou uštěpačnou poznámku za celou  dobu, po kterou jsem šly od východu z haly až k zaparkovanému autu, začalo být jasné, že s Juditou není něco v pořádku.

            „Judit, co se děje?“ zeptala jsem se, jakmile jsme dosedly na sedadla v autě. Judita strčila klíč do zapalování, ale nenastartovala. Prohrábla si rukou dlouhé rozpuštěné vlasy a pak řekla: „Než jsem jela pro tebe, stavila jsem se doma. Máma byla zas dneska na chemoterapii. Je jí blbě. A děsně jí padají vlasy. A nejhorší na tom je,“ dodala a hlas jí přeskočil, „že jí nemůžu pomoct.“ Pak si položila hlavu na volant a rozplakala se.

            „Juditko,“ hladila jsem ji po rameni, „ale chemoterapie může pomoci, vážně.“ Přítelkyně dál vzlykala, ale její ramena s sebou škubala míň a míň, až hlasitě potáhla nosem a opřela se zase o sedadlo.

            „A navíc si myslím, že by vaší máti docela seknul šátek na piráta, fakt!“

            „Huso. To už mě tady napadlo. Ale zatím jsem se jí to neodvážila říct.“ řekla Judita s utírala si mokrý obličej.

            „Hele víš co? Jedeme k vám, už jsem tvoji mámu dlouho neviděla.. Co ty na to?“

            „Ale máti už může spát.“

            „Když bude spát, tak se namažeme samy. Vezu ti dvanáctiletku a párky.“

            „Tys to vzala vážně? Ty jsi teda trdlo.“ Judita nastartovala a vyjela z parkoviště.

            Dalo se do deště. Svištěly jsme setmělou Prahou, oslňovala nás světla protijedoucích vozů a mě napadlo  se zeptat: „Ty, a tobě nevadí řídit v noci?“

            „Ani ne. Já na to moc nemyslím.“ odpověděla.

            „Aha. Já když nemyslím, tak většinou bourám.“

            „To není tím, že nemyslíš,“ poučila mě, „to je tím, že ty naopak myslíš až moc. Představuješ si, co všechno se může stát a pak z toho zmatkuješ. Měla by sis pořídit šoféra.“

            „Dobrá rada nad zlato. Až zase nebudu něco vědět, zeptám se tě.“

 

            Dům ve vilové čtvrti, ve kterém  žila Judita  s matkou byl tmavý až na jedno okno v prvním patře. Judita mrkla nahoru: „Je to dobrý, máti nespí. Bude mít radost, že tě vidí.“

            Rozsvítily jsme v předsíni, ale v domě se nic nepohnulo. „Já na ni nahlídnu, ať ji nepřekvapíme, jo?“ řekla Judita. V tom se ale paní Wurmová objevila na schodišti.

            „Judito, jsi to ty?“ zeptala se. Vypadala mnohem menší, než jak jsem si ji pamatovala z poslední návštěvy. Pak si všimla i mne a zavolala: „Jé, Zuzko, už jsme se dlouho neviděly, stavíte se za mnou holky?“

            „Jasně mami, Zuzán se jenom vyčůrá a už jsme u tebe.“ zahalekala dcera.

Vyšly jsme do druhého poschodí, ve kterém měla svůj byt Judita. Matka i dcera spolu žily v obdivuhodné symbióze. Trochu spolu, trochu vedle sebe. Ale ani jedna si do společného domu nikdy nepřivedla stálého partnera, a to od doby, kdy se Juditini rodiče rozvedli. To jí bylo jedenáct. Nikdy jsem se nezeptala, jestli se na tomto uspořádání dámy dohodly nebo jestli to tak vyšlo. Já jsem sice zvědavá, ale nemusím vědět všechno.

            „Budeš se chtít vysprchovat?“ zeptala se Judita.

            „Dík, ani ne, jen se ošplíchnu. Myslíš že si máma může dát s námi alkohol?“

            „To těžko, ale jí se neptej. Ona by ti řekla, že už je to stejně jedno. I když je fakt, že přestala kouřit.“

            „Vážně?“

            „Jo, fakt nekouří. Ani tajně, nastražila jsem jí krabičku vedle telefonu a nic.“

            „To je blbý.“ řekla jsem.

            „Jak se to vezme. Hele, běž se umýt, ať můžu jít taky.“

 



 


Děkuji, že mě čtete.
Vaše Helena Hardenová

 
Můžete mě sledovat i na  Instagramu

 
Knihu Příliš mnoho náhod v Tenerife Mar vydalo nakladatelství MOBA v roce 2004. Momentálně je vyprodaná, dostupná jen v knihovnách a antikvariátech.

Text podléhá autorskému zákonu.  Všechny fotografie zveřejňované na blogu jsou moje. Copyright Helena Hardenová 2016-2017
 



 

 


 



Žádné komentáře:

Okomentovat