pondělí 23. ledna 2017

Příliš mnoho náhod v Tenerife Mar, kapitola 15


Kanárské ostrovy jsou plné hotelů pro zmrzlé Evropany...
 

„Koho máme teď na řadě, pane kapitáne?“ zeptala jsem se. Kapitán, který si stále dělal nějaké poznámky, ke kterým jsem bohužel neměla přístup, po mě trochu podrážděně loupl očima. „Myslel jsem, že jsme si to už řekli, madam“.

„Tak to jsem asi zapomněla, pardon.“ řekla jsem zatvářila se zkoušeně, protože jsem  později hodlala vyzvídat, zda-li už má svůj tip na pachatele a nechtěla jsme ho předem popudit. Jak jste asi pochopili, zalíbilo se mi hrát si na vyšetřovatele.

Do místnosti vešel můj známý z hotelové jídelny pan Hromádka. Pozdravil a trochu plaše pohlédl na kapitána Rodríqueze. „Chtěl jsem se zeptat, jestli si nás se ženou chcete vyslechnout každého zvlášť nebo dohromady.“

Přeložila jsem kapitánovi otázku. Podíval se na mě trochu nepřítomným pohledem. „Samozřejmě zvlášť, madam. I když v tomto případě to bude celkem jedno, oni toho asi moc neví. Řekněte, že zvlášť.“

Měla jsem pocit, že pan Hromádka nemá velkou radost, že budou muset jednat s policií bez  opory manželky. Pokýval hlavou a řekl: „Dobře, tak já to jen  vysvětlím ženě a jsem vám k dispozici.“ Za chvíli se vrátil a posadil se na židli.

Ještě než jsem mu stačila položit připravenou otázku, začal sám. „Víte říkali jsme si s Márinkou, že nám ta událost docela zkazila dovolenou. No uznejte, policie se nás vyslýchá, já jsem kupříkladu nebyl nikdy vyšetřován. Nikdy prosím. Taky jsem si mysleli, že si nás zavoláte už včera, abychom to měli za sebou. Takhle máme zkažený další den.“

Napadlo mě, že v případě pana Hromádky a jeho paní jde o dva  dny zkažené dovolené, kdežto v případě Magdaleny Outratové je dovolená pokažená celá. A to definitivně. To ale asi pana Hromádku nenapadalo.

Jeho výpověď opravdu, jak se mi alespoň zdálo, nepřinesla žádná nová fakta. Vypověděl, že Magdalenu viděli naposledy v pondělí ráno u snídaně. Na obědě ji nezahlédli a večeři šli brzy, v jídelně ještě skoro nikdo nebyl. Po večeři šli do svého apartmá, zvažovali, zda zajdou do baru na víno, ale pak se rozhodli jít brzy spát, usnuli asi v deset.

„A všiml jste si třeba, s kým se tady stýkala?“ snažila jsem se vytáhnout z něj další informace.

Pokrčil rameny a po krátkém zaváhání řekl: „Viděl jsem, že se ta děvčata bavila s těmi mladíky, co jezdí na těch prknech. Potom snad s těmi Němci. Víte, já jsem je moc nesledoval, nemám už na to věk, chápete? My jsme si sem s Márinkou přijeli odpočinout a kdepak nás napadlo, že se nám stane taková věc.“

Byla jsem znovu v pokušení mu říci, že zrovna jemu a jeho paní se toho tolik nestalo, ale pak jsem pokušení překonala. Stejně by mě nejspíš nepochopil.

 

Po panu Hromádkovi vplula do kanceláře jeho žena. Abych pravdu řekla, nepůsobila dojmem ženy, která má totálně zkaženou dovolenou. Spíš se ještě prohloubil můj dojem, který jsem z ní měla, když jsme se viděli včera při obědě v jídelně. A sice, že paní Hromádková je událostí, které je okrajově účastná, příjemně vzrušena. Bylo mi jasné, že když bude u kávy kamarádkám povídat, že byli s manželem na Kanárských ostrovech, tak je nijak zvlášť neohromí. Ale když jim bude moci říct, že se v hotelu kde bydleli stala vražda, ji osobně vyšetřovala  policie a k tomu ta mrtvá byla ta, co hrála v televizi v té reklamě… No to bude panečku téma k hovoru. Marie Hromádková bude hvězdou dámského  pravidelného úterního debatního kroužku v cukrárně U růžové myšky minimálně jedno odpoledne.

Jinak bohužel paní Hromádková nijak nedoplnila výpověď svého muže. Ano, šli brzy spát, jako ostatně každý den, oni se přijeli na dovolenou zrekreovat a ne se finančně a fyzicky zruinovat, přece jenom jsou důchodci, tak si nemohou všechno dovolit. Kdyby jim na dovolenou nepřispěl syn, tak by vůbec nemohli odjet. Zarazila jsem rozbíhající se proud slov pyšné matky Hromádkové na téma jejich Milánek, úspěšný podnikatel ve stavebnictví a  zeptala jsem se: „A podle vašeho názoru, ji mohl zabít kdo, paní Hromádková? Vy jste taková všímavá dáma, třeba vás něco napadlo.“

Trochu se zarazila a našpulila baculatou hubičku. Pak  jakoby v rozpacích propletla v klíně buclaté prsty a povídá: „Já si mladá paní myslím, že to udělal někdo z těch mladých.“  Povzdechla si a pokračovala: „Víte já jsem vám v tam té jídelně říkala, že jsou to takoví slušní hoši, to jistě jsou, ale já se nemůžu zbavit  dojmu, že to byl  ten Jirka. Oni se spolu dost bavili, viděla jsem je a taky jsme viděla,  jak spolu ten večer, bylo asi devět mluvili tady v hotelové zahradě, od nás z balónku od ložnice je na to místo hezky vidět. Je tam vysoká klec s andulkami a u ní taková lavice obložená těmi  modrými kachlíky. Na té seděl ten kluk a ona za ním přišla, něco mu vykládala. On jakoby vrtěl hlavou, ona pořád něco povídala, bohužel jsem nerozuměla ani slovo, je to přece jenom dost daleko. A pak mu něco podala. A víte co to bylo?“ otázala se mě s nádechem triumfu v hlase.

„To tedy opravdu nevím.“

„Já myslím, že to byly peníze.“ řekla vítězně a tváře jí ještě víc zrůžověly vzrušením.

„A proč si  myslíte, že to byly zrovna peníze?“

„No co by to tak asi mohlo být?“ řekla trochu dotčeně. „A vypadalo to jak bankovka nebo možná bankovky!“

Přeložila jsem to hned kapitánovi a ten se kupodivu netvářil ani dost málo překvapeně.  Povídá: „Zeptejte se jí, proč si myslí, že mu ty peníze dávala.“ Splnila jsme policistovo přání.  Paní se tvářila poněkud nadurděně:  „No co já vím, mladá paní? Od toho je přece policie,  aby to zjistila, ne?“ Když se ode mě na svoji řečnickou otázku odpovědi nedočkala, pokračovala: „Ale mě napadlo“ a udělala dramatickou pauzu, „že to mohlo být za drogy!“

„Aha a on jí něco dával?“

„No to jsem si tedy nevšimla, ale třeba jí dal něco už předtím, a ona mu teď už jen dávala peníze, ne? Nebo mu dlužila už delší dobu  a on ji nutil, aby mu zaplatila, takový drogový dealeři jsou hrozní, viděla jsem to v televizi!“

„No jo, ale proč by jí drogový dealer zabíjel? To přece nemá logiku?“

„Od takovejch lidí logiku nečekejte, mladá paní, to jsou gauneři první kategorie, od těch taky dál. Však jsme si s Jiřim říkali, kam jsme se to proboha dostali, to by tedy měl vědět ten pan Tischer, kam nás  ta jeho slavná cestovka zavezla. On se furt dělá jak se stará o ty nemocný děti no a vidíte…“

„Vidíte co?“ zeptala jsem se zvýšeným hlasem, protože jsem už nemohla  vydržet  příval nesmyslů z úst té bodré ženy.

„No já přece nic nevím, všechno už jsem vám řekla.“ ztratila najednou svoji bojovnost.

„Dobře paní Hromádková, tak já dopíšu, co jste mi řekla, vy mi to podepíšete a můžete jít.“

„Já  nic podepisovat nebudu, ledaže to o těch penězích tam psát nebudete. Já se nenechám nějakým gaunerem zabít.“ pravila rezolutně.

„Paní Hromádková, proboha jakým gaunerem?“

„No přece tím klukem, co mu ta holka dávala ty peníze.“ řekla dotčeně.

„A jak by se asi dozvěděl, že jste o něm řekla policii?“

„Třeba se nějak dostane k tomu mému protokolu… Mafie má přece prsty ve všem, to nevíte?“

Oznámila jsme kapitánovi s trochou nadsázky, že naše svědkyně nám nechce podepsat ani to že se jmenuje Marie Hromádková a je z Prahy-Libně.

Kapitán se ušklíbl, „Ale žádný strach, madam, však ona to podepíše. Řekněte jí, že když to neudělá, dám ji zajistit a zítra jí soudce odsoudí  na měsíc za pohrdání  policií. A řekněte, ať si nemyslí, u nás jdou tyhle věci velice rychle.“

„A to by šlo?“ Kapitán neodpověděl a opět se jen ušklíbl. Paní Hromádková těkala pohledem z jednoho na druhého a očividně nebyla ve své kůži.

„A to pohrdání policií je fakt trestný čin?“ nedala jsem se jen tak odbýt.

„No, tak úplně přesně to formulováno není, ale kdyby tomu tak bylo ani trochu bych se nezlobil.“

„Aha…“ odpověděla jsem inteligentně, protože jsem z toho nebyla moc moudrá. Současně mě napadlo, že paní Hromádková je už třetí svědek, kterému musí kapitán hrozit odvedením na stanici jenom proto, aby něco řekla nebo podepsal.  Taky mě jsem si říkala, co jen  to mým milým Čechům dává tu sílu vzdorovat policejní zvůli? Asi to, že jsme v cizí zemi a mým krajanům  je jasné, že se jim toho dohromady moc stát nemůže. A dodala jsem: „Já to tedy paní Hromádkové vysvětlím.“

„To bude prima, madam.“ řekl už skoro zvesela kapitán.
Asi jsem celou situaci milé paní opravdu náležitě vysvětlila, protože nakonec protokol podepsala jen s tlumeným brumláním a ve spěchu se odkolébala  z místnosti.


Děkuji, že mě čtete.
Vaše Helena Hardenová

 
Můžete mě sledovat i na  Instagramu

 
Knihu Příliš mnoho náhod v Tenerife Mar vydalo nakladatelství MOBA v roce 2004. Momentálně je vyprodaná, dostupná jen v knihovnách a antikvariátech.

Text podléhá autorskému zákonu.  Všechny fotografie zveřejňované na blogu jsou moje. Copyright Helena Hardenová 2016-2017



Žádné komentáře:

Okomentovat