úterý 11. dubna 2017

Příliš mnoho náhod v Tenerife Mar, kapitola 34


Orchideje v zahradě Sittio Litre na Tenerife, Puerto de la Cruz
 
Nemusíte,“ řekla, „našla jsem letáček z  našeho hotelu. To je lepší, na něm je plánek hotelu, sice je trochu pomačkaný, ale to snad nevadí. Koukněte.“ a rozložila prospekt na stole. „Vidíte,“ ukázala, „taky je moje apartmá, třistašestnáctka. Moje, třistapatnáctka a třistapětka jsou bezbariérová a jednopodlažní. To moje je poslední v řadě u cesty, co vede k tomu smetišti, kde našli tělo. Moje terasa je nad cestou, která vede k tomu místu. Vidím zdálky na bazén, na dvěstějedničku, na dvěstědesítku a potom na apartmá, která jsou hned vedle mého, třistapatnáctku, třistačtrnáctku a třistasedmnáctku. Nevidím na apartmá, která jsou vedle cesty vzadu. To je dvěstějedenáctka, tady“ ťukla nehtem do schematického obrázku „a za ní vedle cesty dvěstědvacítka.“ Potáhla z cigarety, která už chvíli naprázdno hořela v popelníku, pak pokračovala: „Všichni Češi, kromě mě a Slámových, to je ten pitomec, co mě polil vínem a jeho spálená manželka, jsou ubytovaní v apartmá na druhé straně cesty, těch co začínají dvojkou. V jedničkách pokud vím nebydlí nikdo z Čech. Já mám, jak jsem říkala číslo 316, Slámovi mají 306. Takže k nim nešla a ke mně taky ne. Nešla ani ke Kohoutovým, to bych si všimla. Ta vaše spolužačka viděla přesně co?“

„Že Outratová vyšla z bungalovu a šla směrem dozadu. Nic víc.“

„Takže to nám nepomůže. Mohla jít ke Kolářovým, ti mají číslo 211, nebo k surfařům, ti bydleli v 214 a 215. Potom k Vránovým, ti jsou nejblíže tomu místu, kde se našla mrtvola. Dál jsou v poslední řadě u zdi kromě Vránových ti dva páni, myslím toho kadeřníka Michala Suchánka a pana Adama, mají tuším č. 218.“

„Jak si to tak můžete všechno pamatovat?“ zeptala jsem se.

„No, bydlím v Tenerife Mar už poněkolikáté, takže se tu celkem vyznám. A víte, zní to asi pitomě, ale já jsem někde četla, že by si měl starší člověk cvičit mozek, že pak mu tak rychle neodchází paměť. Já trénuju různě. Třeba i tak, že si zkouším zapamatovat, kdo kde bydlí.“

„Aha. A pamatuje si jenom Čechy?“

„No vlastně i ostatní národnosti, ale s Čechy je to snadnější. Víte,“ usmála se trochu, „mě přece jenom někteří lidé poznávají a tak není problém zjistit jak se kdo jmenuje. Ale do ciziny moje sláva samozřejmě nepronikla, i když občas mě pozná někdo z  Německa, dávali tam  televizní seriál Klinika v Jižní čtvrti. Možná jste ho taky viděla.“

„No jasně! Hrála jste tam tu potvoru, doktorku Weberovou, co pohrdla primářem Jasným. To vám myslím národ nikdy nezapomněl.“ řekla jsem.

Herečka se zasmála. „To máte pravdu, představte si, že mi jedna taková husa v pekařství nechtěla prodat makové pletýnky! Že prý takové zvrhlé ženské jako jsem já ona neprodá ani strouhanku. No, věřila by jste tomu?“

„Fakt? A co jste jí řekla?“ zajímalo mě.

„Ať mi zavolá vedoucího.“

Teď jsem se zase zasmála já. Paní Věra si zapálila další cigaretu a pak pokračovala: „Takže třeba vím, že v dvěstětrojce bydlí Hausmannovi, jsou z Drážďan, ona je s dětmi doma a on je strojvůdce. „Kliniku“ viděla, když jí bylo sedmnáct a Drážďany ještě byly v NDR. V dvěstěpětce bydlí důchodci, taky Němci, jméno si nepamatuju, ona pořád vyšívá. Takové tost strašné dečky.V dvěstěsedmičce vedle Hromádkových bydlí  Angličani, taky penzisti. On pracoval v ocelárnách a ona byla léta doma a pak uklízela v supermarketu. Moje angličtina není moc dobrá, ale vím že jsou tu taky jako já, na několik měsíců. On si rád přihne.“

„To je teda, užasný, jak si to pamatujete. A co třeba takový mladší Němci… Počkejte, já si podám notebook, mám tam jména.“ Kapitán Rodríguez by sice neměl radost z toho, že obsah policejního protokolu svěřuji třetí osobě, ale paní Věra  nevypadala na vraha a navíc sám kapitán prohlásil, že vyšetřování budou muset odložit pro nedostatek důkazů, tak co. Přinesla jsem počítač na terasu, zapnula ho, a otevřela dokument s protokolem Šárky Vyšíkové z úterý 26. října. „Už to mám byli to Helmut, Hans a Wolfi. Příjmění bohužel neuvedla, ale jeden z nich má nápadné tetování na ruce, trnový náramek na bicepsu. Ani tu nestojí, jestli spolu bydleli.“

„Aha já už vím,“ řekla paní Věra,“ti  bydleli v čísle 113  a 112, to jsou spojené bungalovy. Řekla bych, že to budou oni. Dělali  v noci často rámus, stěžovala si na ně paní Prohazka, ta bydlí s manželem v č. 211. Ona je z Vídně, ale navzdory jménu neumí česky ani nazdar. Bodejť jo, když to jménu vyvdala, že? Oni už odjeli, potkali jsme se s paní Prohazka včera u snídaně, tak si libovala, že už je klid“

„Takže oni nebydleli v té části areálu, ve které bungalovy začínají číslem dva a  kam nejspíš směrovala Outratová.“

„Je mi líto drahoušku, ale ne.“

„A nemohla jít za někým z personálu?“

„Z personálu? Na to tedy  nevypadala. Pro tu přicházel z personálu v úvahu jedině Manolo, ředitelů v syn. A ten bydlí snad u rodičů nebo kde. Ale rozhodně ne na ubytovně zaměstnanců.“

„Tak to jsme v koncích.“ řekla jsem a napila se portského, hezky mě zahřálo v žaludku.

„Ani bych neřekla. Dejme tomu, že šla ke Kolářovým, Vránovým nebo k Suchánkovi a Bártovi.“

„Moment,“ řekla jsem a otevřela soubor s protokolem pana Vrány. „Ale Vránovi nebyli v bungalovu. Vránová byla na oslavě narozenin se svými studenty, což jsou ti surfaři a Vrána seděl u baru s Kohoutovými a Kolářovými. Což máme svědecky potvrzeno.“

„Dobře a co teda ti Kolářovi?“ zeptala se Věra Michalová.

„Hned to bude, kouknu se, co vypověděli. Kdyby mě viděl kapitán, co tady spolu děláme, asi by mě zabil.“

„Ale děvenko, spíš by vám měl děkovat, že pomáháte ve vyšetřování, ne?“

„No nevím, jestli by se na to díval takhle. Takže, doktor Kolář vypověděl, že seděli s manželkou v baru s Vránovými a Kohoutovými, ale od kolika, to nevím. Moment… Tady to úplně přesně není, ale Kohoutovi oba vypověděli, že přišli do hotelového baru před desátou a to už tam Kolářovi i docent Vrána seděli. Takže ani Kolářovi ani Kohoutovi nebyli ve svém bungalovu, když tím směrem šla Magdalena Outratová. Takže zbývá kdo? Ti dva pánové, Adam a Michal. Já se kouknu, kde byli, to už si nepamatuju. On ten pan Suchánek pořád mluvil a mluvil.“  Hledala jsem v textu výpovědi Michala Suchánka, zatímco si paní Věra zapalovala další cigaretu, když viděla, že jsem si toho všimla, rozpačitě se usmála, nicméně s gustem vdechla první doušek kouře. Tváře jí zrůžověly a měla jsem pocit, že se dobře baví. Ostatně i já jsem prožívala vzrušení z toho, že jsme možná na stopě něčeho co, pomůže najít pachatele vraždy. Už vidím, jak by se tvářil kapitán Rodríguez, kdybych za ním přišla a řekla, že mám důkazy že vrahem je… No, kdo vlastně? Soustředila jsem se zpátky na  text v počítači: „Tady je to, pan Suchánek vypověděl, že byli na večeři mimo hotel a do baru přišli před jedenáctou. Nevíme ale, zda se mezi tím stavili v bungalovu. Budeme tedy předpokládat, že ano.“ rozumovala jsem.

„Myslíte, že šla k těm dvěma?“ řekla paní Věra „To tak leda půjčit si lak na vlasy. Já vím, že jsem říkala, že se s Adamem hádala, ale to mohlo být bůhví proč. Já jsem o tom pak ještě přemýšlela, ale podívejte, oni asi byli celý večer spolu, ti dva Adam s Michalem, že? A že by ji zabili? Proč? Jaký by mohli mít důvod?“

„Třeba ji zabil Michal, protože žárlil na Adama.“ odvětila jsem.

„Ale oni byli pořád spolu, už před jedenáctou byli v baru, že ano. Na kdy byla určena doba smrti?“ zeptala se.

„Původně mezi jedenáctou a druhou. Pak to zpřesnili na čas mezi půl dvanáctou až jednou hodinou.“

„Takže jsou z toho hoši venku.“

„Zdá se. Ale za někým tam jít musela. Přece se kruci nešla vyčůrat do křoví, tam ji chytil zahradník, že mu dupe po kytkách, uškrtil ji, šaty vyhodil do popelnice a nechal ji ležet na hromadě shnilých datlí.“ řekla jsem.

„Ale to je pěkná teorie,“ pochválila mě paní Věra.

„Úžasná. S vysokou mírou pravděpodobnosti. Můžu vám ještě nalít portské?“

Dívaly jsme se na sebe, vítr si pohrával  s papírovým plánkem hotelu. Viděla jsem před sebou sedět v zahradním křesle krásnou ženu, která se očividně dobře bavila. Já konce konců také. Víte, já nerozumím tomu, když někdo řekne, že žena byla krásná navzdory svému věku. Nebo že v obličeji byly vidět zbytky bývalé krásy. Proč zbytky? A proč by vrásky neměly být krásné? Pro mě krása vychází hlavně zevnitř, i když se mi také líbí mladí lidé s  hebkou pletí které se nedotkl čas. Věra Michalová vyzařovala kouzlo, kterému nebylo těžké podlehnout. A já jsem cítila, že i ona se v mé společnosti cítí dobře. Dolila jsem víno a trochu upila. „No jo,“ napadlo mě. „ale Martin Kohout odešel z baru nejméně na půl hodiny. Třeba měli opravdu s Magdalenou někde v zahradě rande, jsou tam přece lavičky a docela skrytá zákoutí, ne? A víte, oni spolu dřív opravdu chodili. Odhadla jste to tehdy správně, když jsme spolu mluvily poprvé.  Třeba mezi nimi znovu vzplanula láska.“

„Ta myslím mezi nimi nebyla nikdy.“ řekla herečka

„To je nejspíš pravda, alespoň podle toho, co pan Kohout vypověděl na policii, ale jak jste na to přišla vy?“

„Myslím, že on má pořád rád tu svoji Andulku. A ta nešťastná Magdalena myslím nebyla zamilovaná nikdy. Ona se jenom chtěla mít líp. Materiálně myslím, i když samozřejmě sláva taky neuškodí.“

„Mluvily jste spolu  někdy v hotelu?“

„Co si vzpomínám tak dvakrát.  Jednou v jídelně, ptala se mě, jestli mám u stolu místo. Víte v tomhle hotelu mi doopravdy vadí jen jediná věc, že stoly jsou pro osm osob, takže vždycky jíte s někým. No a potom za mnou jednou zašla do pokoje.“

„A co chtěla?“

„Ptala se na syna.“ odpověděla paní Michalová.

„A co ji zajímalo?“

„Jestli v jeho atelieru nezůstala nějaká její fotografie.“

„Prosím?“ zeptala jsem se.

„No, ano. Oni spolu měli poměr, víte. Bohdan byl fotograf, docela úspěšný. Věděla jsem, že se zamiloval do nějaké holky s kterou dělal fotky. Ale nevěděla jsem, že to byla právě ona. Bohdan míval často deprese. Jednou mluvil o dívce, do které se zamiloval, ale ona ho doopravdy nechtěla, potřebovala jen ty fotografie a taky peníze, která jak si myslela, měl. Před rokem spáchal sebevraždu. Myslím, že i proto, že nedokázal vzbudit lásku té holky.“ řekla a obličej jí během toho monologu ztuhl v masku. Zírala jsem na ni a nevěděla co říct.

„To koukáte, co?  pokračovala „ já jsem taky měla motiv ji zabít. Mohla jít klidně ten večer ke mně. Já jsem ji zabila a pak uklidila na smetiště. Měla jsem to ze svého  bungalovu docela blízko.“

„A  udělala  jste to?“ zeptala jsem se.

„Ne.“ odpověděla. „byla mi protivná, ale zároveň mi jí bylo líto. Víte, že jí jde jen o peníze, že se nedokáže těšit z toho, že v mužích vzbuzuje lásku nebo touhu. Syn míval bohužel deprese už předtím. Je to dědictví po rodině jeho otce. Bratr Bohdanova otce, mého druhého muže, také spáchal sebevraždu. Já… Smířila jsem se s tím, že Bohdan už tu není. Jen doufám že je mu líp tam, kde je teď. A…“ Věra Michalová pozvdechla a  odmlčela se.

„A ona za vámi přišla, že chce nějaké svoje fotografie?“ zeptala jsem se.

Odkašlala si: „Ano, Bohdan s ní snad nafotil něco těsně před smrtí a ty fotografie jí nestihl předat. Tak po nich se ptala.“

„Po roce? A co jste jí řekla?“ zajímalo mě.

„Poslala jsem jí do háje, mírně řečeno. Vlastně jsem jí řekla, že je bezcitná čubka a ať táhne do prdele. A nelituju toho ani teď, když je mrtvá.“

 Chvíli jsme obě mlčely. Slunce stále ještě svítilo, ale stíny se už začaly protahovat. Modrá obloha začala ztrácet svoji jasně azurovou barvu. Nejpozději za hodinu bude tma.

„Třeba ani nevěděla, že ji miluje?“ řekla jsem tiše.

„Ale věděla, požádal ji o ruku. Dávala jsem mu tehdy zásnubní prsten, který jsem zdědila po své matce.“ odpověděla.

„Aha“

„Řekla mu, že by si ho vzala, ale že má zjištěno, že on bude při penězích až po mé smrti. Většina mého majetku je po mém prvním manželovi, ale Bohdan nebyl jeho syn. Já jsem mu sice koupila byt a pomohla zařídit ateliér, ale jinak ode mě peníze nečekal. Stejně by je rozházel. On si dokázal vydělat dost peněz, ale taky všechno hned utratil. Zkrátka nebyl pro ni vhodná partie. Ale znovu opakuju, že by se to možná stalo i bez toho děvčete. Možná. Ale stejně, podle mě to byla bezcitná holka, která si nezaslouží, aby jste pátrala po jejím vrahovi, Zuzanko.“ řekla Věra Michalová.

„Víte že něco podobného mi řekl i můj manžel?“

„Tak vidíte“ usmála se. „Ale vy si stejně nedáte pokoj, mám pravdu?“

„No, já nevím. Ale už jsem vám říkala, že je to nějak moc náhod najednou. Vlastně skoro každý Čech v hotelu mohl mít důvod ji zabít. O vás jsem si třeba myslela,  že motiv mít absolutně nemůžete. A sama jste mi teď o něm řekla. Ta Outratová si snad stačila znepřátelit půl Prahy.“

„A myslíte, že by ty důvody stačily na vraždu?“ zeptala se herečka.

„To právě nevím.“

 


Děkuji, že mě čtete.
Vaše Helena Hardenová

 
Můžete mě sledovat i na  Instagramu

 
Knihu Příliš mnoho náhod v Tenerife Mar vydalo nakladatelství MOBA v roce 2004. Momentálně je vyprodaná, dostupná jen v knihovnách a antikvariátech.

Text podléhá autorskému zákonu.  Všechny fotografie zveřejňované na blogu jsou moje. Copyright Helena Hardenová 2016-2017
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat